Sinds de introductie van de eerste Ford Mustang van ruim 60 jaar geleden is er veel veranderd. De oorspronkelijk opgezet als stijlvol, budgetvriendelijk vervoer voor jongeren, werd een icoon voor high-performance enthousiastelingen.
Sinds de introductie van de eerste Ford Mustang van ruim 60 jaar geleden is er veel veranderd. De oorspronkelijk opgezet als stijlvol, budgetvriendelijk vervoer voor jongeren, werd een icoon voor high-performance enthousiastelingen.
Ze hebben sinds 1962 de carburateurs ingeruild voor brandstofinjectie en onlangs voor batterijen. Cassettes en cd's zijn vervangen door satellietradio en Bluetooth, net als knoppen zijn ingeruild voor touchscreens. Nu hebben we een nieuw model dat het verleden van deze klassieke auto wilt oproepen en tegelijkertijd (een deel van) de toekomst omarmt. Maak kennis met de Ford Mustang uit 2024, de zevende generatie van het model dat een beweging lanceerde.
Het eerste dat opvalt aan deze nieuwste versie van Mustang is de styling. De lijnen zijn herkenbaar, met een algemene gelijkenis met de zesde generatie S550 die momenteel op dealer vloeren staat, maar het nieuwe model voelt slanker aan.
Aan de voorkant doet de agressieve grille mij denken aan vroege Mustangs. GT-modellen krijgen hun eigen grille- en bumperontwerp, met dubbele neusgaten die meer samenhangend zijn geïntegreerd in vergelijking met die van de zesde generatie.
Zoals altijd zal de nieuwe Mustang verkrijgbaar zijn als coupé en cabriolet. De daklijn van de coupé voelt lager aan, wat waarschijnlijk slechts een oogwenk is. Ford zegt dat de gordellijn is verlaagd voor een sportievere look, en de autofabrikant benadrukt dat de vorm van de deuropening het gemakkelijker maakt om in en uit te stappen terwijl je een helm draagt.
Het grootste ontwerpverschil zit aan de achterkant. In plaats van een lip die over een schuin achterpaneel hangt, zijn de achterlichten van de 2024 Mustang gebobbeld in een holle V-vorm. Eddie Kahn, de voertuigtechniekmanager voor de nieuwe Mustang, vertelde journalisten dat dit de meest aerodynamische Mustang ooit is. De nieuwe vorm van de staart en geheel nieuwe bodempanelen helpen de luchtstroom te beheersen en de downforce te vergroten.
Optioneel met het Performance Pack zijn MagneRide adaptieve dempers, verbeterde Recaro-stoelen en een actieve uitlaat; GT-modellen krijgen standaard een motoroliekoeler met het Performance Pack.
De 2024 Mustang eigenaren kunnen op afstand flexen met Remote Rev, een knop op de sleutelhanger waarmee je de motor op afstand van buiten de auto kunt laten draaien. Ik kan me voorstellen dat eigenaren hun auto op afstand starten vanuit bed, zodat ze in slaap kunnen vallen met het geluid van die draaiende motor.
Ford noemt dit "de meest digitale Mustang ooit", en dat is te zien, met stereo- en klimaatregelingen die worden bediend door het touchscreen in plaats van fysieke knoppen. De 2024 Mustang zal vanaf de zomer van 2023 in de verkoop gaan. De specificaties voor vermogen, prijzen en prestaties zullen naar verwachting tussen nu en dan worden vrijgegeven.
Sinds de introductie van de eerste Ford Mustang van ruim 60 jaar geleden is er veel veranderd. De oorspronkelijk opgezet als stijlvol, budgetvriendelijk vervoer voor jongeren, werd een icoon voor high-performance enthousiastelingen.
De Purosangue is niet de enige ultra-luxe SUV van een onwaarschijnlijke bron, maar het is de enige met een atmosferische 715-pk 6.5-liter V-12 die toeren maakt tot 8250 tpm.